منتدى العلومات الشخصية /لاضافة الصور والمعلومات الى google والانترنت
اهلا بكم في المعلومات الشخصية ويسرنا تسجيلكم فية _سيتم تعيين المسؤلين حسب نسبة المشاركات__مدير المنتدى عبدالعزيز محمود هويدي

منتدى العلومات الشخصية /لاضافة الصور والمعلومات الى google والانترنت

هذا المنتدى مخصص لاضافة معلوماتك الشخصية وصورك الى الانترنتForum to add personal information and images to the internet and google
 
الرئيسيةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول
سيتم تعيينك كمشرف ووضع صورة خاصة لك في الواجهه في حال مساهمتك في اكبر عدد ممكن من المساهمات المهمة
مطلوب مشرفين في المنتدى للاتصال راسلونا على الاميل abdulazizas45@yahoo.com او اتصل على الرقم 07704279107
اخي الكريم عند التسجيل سيطلب منك عدة مرات تاكيد كلمة السر فحاول عدة مرات ولا تترك لتسجيل ....مدير المنتدى (عبدالعزيز محمود هويدي)
سحابة الكلمات الدلالية
بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المدير الفني للمنتدى
المدير الفني للمنتدى
المواضيع الأخيرة
التبادل الاعلاني

انشاء منتدى مجاني



اتصل بنا مباشرة
يمكنك الاتصال بنا عن طريق بطاقة الاتصال او عن طريق البريد الالكتروني abdulazizas45@yahoo.com او facebookhelp2006@yahoo.com او عن طريق الهاتف 07704279107

شاطر | 
 

 الكلمات الدالة‬

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
avatar

عدد المساهمات : 50
تاريخ التسجيل : 14/10/2012
العمر : 30
الموقع : abdulazizdyala0@gmail.com

مُساهمةموضوع: الكلمات الدالة‬   الثلاثاء 06 نوفمبر 2012, 9:44 pm

كلمات الدالة : مهارات البحث الفعال في الانترنت — Presentation Transcript

1. Effective Key Words: 1 Basic Skills and Methods ‫الكلمات الدالة‬) ‫( مهارات و طرق البحث الفعال في االنترنت‬ DR. AHMED-REFAT REFAT 03/2012 Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
2. ‫بسم هللا الرحمن الرحيم‬ 2Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
3. ‫المخرجات التعليمية المستهدفة‬ ‫3‬ ‫بنهاية الدورة سوف تكون لدي المتدرب القدرة على :‬ ‫1. معرفة الخدمات الثالث التي يقدمها االنترنت للمعلومات و االدوات الثالث‬ ‫التي يمكن للباحث استخدامها للحصول علي هذه الخدمات‬ ‫2. تطبيق مهارات عصف الذهن و التفكير االنتقادي في الحصول علي اكبر عدد‬ ‫من الكلمات الدالة‬ ‫3. التحليل والمفاضلة بين الكلمات الدلة و اختيار الكلمات ذات الفاعلية في‬ ‫تركيب الطلب البحثى.‬ ‫4. استخدام مهارات الربط المنطقي و ايجاد المرادفات و االشتقاقات للكلمات‬ ‫الدالة و صياغة الطلب البحثي الفعال‬ ‫5. تركيب طلب بحثي فعال باستخدام المقارابات الممكنة السئلة بحثية مما يتم‬ ‫عرضها في الدورة‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
4. :‫المعرفة نوعان‬4 "Knowledge is of two kinds. We know a subject ourselves, or we know where we can find information upon it." --Samuel Johnson, 1744Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
5. ‫5‬ ‫االنترنت يقدم خدماته.. فما هي أدواتك؟‬ ‫االنترنت عليه الخدمات‬ ‫و عليك انت االدوات‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
6. ‫اتهام متبادل ..‬ ‫أنت ال تفعل دوما ما اريده ! -6 أنت ال تفعل دوما ما اريده !‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
7. ‫االنترنت: سأقدم لك الخدمات و عليك أنت االدوات‬ ‫7‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
8. 8 ‫خدمات االنترنت للمعلومات‬ Search ServicesDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
9. Information Sources 9 1 •Search Engines 2 • Subject Directories 3 •Deep WebDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
10. Information Sources 101- Search Engines ‘Search engines’ work differently. They “index” each word within all or parts of documents.2-Directories ‘Directories’ use trained professionals to classify useful Web sites into a hierarchical, subject- based structure.3- Deep’ Web Databases ‘Deep’ Web = databasesDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
11. Internet Search Services 11 1 •Search Engines 2 • Subject Directories 3 •Deep WebDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
12. Search Engins 12 search engine is a searchable database of Internet files In essence, a search engine consists of three components: Spider: Program that traverses the Web from link to link, identifying and reading pages Index: Database containing a copy of each Web page or other file gathered by the spider Search and retrieval mechanism: Technology that enables you to search the index and that returns results in a relevancy-ranked orderDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
13. 13Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
14. ‫ثانيا‬ 14 Subject Directories ‫الفهارس‬Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
15. ‫الفهارس‬ 15Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
16. 16Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
17. 17 Deep / Invisible Web ‫قواعد البيانات‬ ‫الشبكة الخفية العميقة‬Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
18. http://aip.completeplanet.com/aip-engines/help/largest_engines.jsp 18 In general deep web is 500 times greater than visible web. Largest Deep Web™ Sites ( 60 known, largest Deep-Web™ sites) contain data of about 750 terabytes or roughly 40 times the size of the known surface Web. www.aip.completeplanet.com The total number of records or documents within this group to be about 85 billion.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
19. ‫أدواتك للبحث‬ ‫في االنترنت‬Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ] 19
20. Internet Searching Tools: 20 1 •Browsing 2 • Keywords Searching 3 •Subject SearchingDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
21. Internet Searching Tools: 21 1 •Browsing 2 • 3Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
22. ‫1- التصفح ‪Browsing‬‬ ‫22‬ ‫‪ ‬ان تعرف عنوان الموقع .... ثم تذهب اليه مباشرة .... عن طريق المتصفح‬ ‫‪ ‬هل وجدت ما تريد ؟ نعم ......................... ) انتهت جلسة البحث (‬ ‫‪ ‬ال !!! : اكتب 5.1 كلمة في صندوق البحث لجوجل او ياهو كما يفعل 59% من‬ ‫مستخدمي االنترنت و ... ابدا رحلة التصفح ... و القفز ... و الدخول و الخروج‬ ‫...و الذهاب و االياب ...من رابط الي آخر... ومن موقع الي آخر... باحثا عما‬ ‫تريده من المعلومات او الروابط لمواقع أخرى بها ما تريده.‬ ‫انت تستخدم مهارة النقر بالفأرة‬ ‫‪‬‬ ‫ال تستخدم لوحة المفاتيح‬ ‫‪‬‬ ‫المخاطر: الدخول في متاهة االنترنت .... استهالك الوقت و الجهد‬ ‫‪‬‬ ‫او ان تحصل علي معلومات ال تتوافق مع مواصفاتك و رغباتك‬ ‫‪‬‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
23. ‫مثال لعملية التصفح‬ ‫تصفح موقع ‪ WHO‬للبحث عن احصاءات صحية عالمية‬ ‫32‬ ‫/‪www.who.int‬‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
24. ‫مثال لعملية التصفح‬ ‫تصفح موقع ‪ WHO‬للبحث عن احصاءات صحية عالمية‬ ‫42‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
25. ‫مثال لعملية التصفح‬ ‫تصفح موقع ‪ WHO‬للبحث52عن احصاءات صحية عالمية‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
26. ‫التصفح = المجازفة‬ ‫62‬ ‫هل التصفح يسير عادة كما سبق بيانه في المثال السابق؟‬ ‫‪‬‬ ‫االجابة ال بالطبع.....‬ ‫‪‬‬ ‫لماذا؟‬ ‫‪‬‬ ‫أوال: أنه من النادر ان يتذكر الشخص عنوانا لموقع ما .... الن كل العناوين‬ ‫‪‬‬‫بها رموز و اختصارات - غير مفهومة في الغالب – وأن أي خطأ في أي حرف‬ ‫في العنوان يعوق عملية البحث‬‫و السبب الثاني: ال أحد يدري هل ما يريده من معلومات يمكن ان تكون متاحة‬ ‫‪‬‬ ‫أم ال.‬ ‫و السبب الثالث: ان المواقع تتكون من مئات أو آالف أو ماليين الصفحات‬ ‫‪‬‬ ‫و خريطة الموقع – ان وجدت – ال تضمن لك ارشادك الي ما تريد‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
27. Internet Searching Tools: 27 1 2 • 3 •Subject SearchingDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
28. ‫2- البحث في مواقع الموضوعات سابقة الترتيب‬ ‫‪Subject Searching‬‬ ‫82‬ ‫‪ ‬هناك من المواقع ما تقدم خدمة البحث باستخدام قائمة سابقة االعداد من‬ ‫الكلمات أو المصطلحات أو المفاهيم الخاصة بالمجال البحثي و تسمي‬ ‫المفردات اللغوية المحكمة‬ ‫او الواصفات‬ ‫‪Controlled Vocabulary‬‬ ‫‪Descriptors‬‬ ‫فهي مواقع تضع لك عالمات إرشادية - ذات مفهوم محدد - لكل موضوع‬ ‫وبداخل كل موضوع توجد عدة كلمات مرتبطة به تصف األوجه المختلفة‬ ‫الممكنة في ذات الموضوع ..‬ ‫عيوبها‬ ‫ميزاتها‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
29. 1- Subject Searching 29 Subject Search = Controlled Vocabulary Trying to find all the variations and synonyms for your keywords can be frustrating and time consuming. Many databases offer an alternative known as “ Subject Searching” . Doing subject searches is a precise and effective way to look for materials on any given topic.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
30. 1- Subject Searching- cont. 30 Subject searches may be difficult if you are not familiar with the standardized words and phrases that are already programmed into a database (i.e. controlled vocabulary),Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
31. ‫.‪1- Subject Searching- cont‬‬ ‫13‬ ‫أمثلة لمواقع تستخدم الواصفات و الكلمات‬ ‫المحكمة‬ ‫1- موقع تعليم و تعلم ‪ERIC‬‬ ‫2- موقع طبي صحي ‪MeSH‬‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
32. ERIC ‫أضخم المواقع المتخصصة في التعليم‬ 32 ERIC has a standardized list, or controlled vocabulary, of education-related terms called Descriptors Maintained in the Thesaurus of ERIC. ERIC uses Descriptors to organize materials in the ERIC Collection by subject. Using Descriptors in your search can help you locate materials of greater relevance to your topic.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
33. Subject Searching ERIC 33 Use Descriptors to focus the search on your primary subject, not the mere appearance of a word in the bibliographic record.For example, literacy may be mentioned in the record, but the focus of the material may be a different topic entirely. Notice the different results attained when searching the term literacy, first as keyword and then as Descriptor:Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
34. 34Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
35. ERIC Thesaurus 35 The Thesaurus of ERIC Descriptors (Thesaurus) is a controlled vocabulary - - a carefully selected list of education- related subject headings. Searching by Descriptors involves selecting relevant terms from this controlled vocabulary to locate information on your topic.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
36. Keyword vs. Descriptor Searching 36 Searching by keywords matches the exact words found in a record, whether or not they are used in the same context as your topic, while searching by Descriptors allows you to locate records by subject, regardless of the terminology the author may have used.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
37. ‫خطة إريك للبحث‬ 37Getting Started - Search ERIC Using ERIC Descriptors Describe the topic in your own words. Divide the topic into major concepts. Use the Thesaurus to locate the appropriate Descriptors (subject headings) for each concept of the topic. Add the Descriptor(s) to your search. If youd like to take a shortcut, you might try simply doing a keyword search, retrieving a record that looks relevant to your topic, and then examining the Descriptors. You can even click on one of the Descriptors to start a new search.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
38. Training need assessment 38Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
39. Subject Searching - MeSH 39Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
40. Subject Searching - 40Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
41. Subject Searching 41Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
42. Subject Searching 42Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
43. Subject Searching 43Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
44. Subject Searching 44Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
45. Subject Searching 45Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
46. Internet Searching Tools: 46 1 2 • Keywords Searching 3Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
47. 3- Keyword Searching 47 A keyword search looks for words anywhere in the record. It allows you to use your own words, rather than the controlled vocabulary (i.e. subject heading) that a particular database uses. The main disadvantage of keyword searches is that your search term may be found out of context.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
48. ‫االنترنت ال يقرأ أفكارك وال 84 قصدك بل يلتزم حرفيا بكلماتك‬ ‫يعي‬ Search engines , subject directories and library databases do not look for your ideas; they just try to match up the words that you use.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
49. Three Classes of Internet Information Services 49 Unfortunately, there is no Dewey decimal system or central “card catalog” for the Internet. You must use one or more search services to find new information. Unfortunately (again) the 3 search services of the Internet….. Need Keywords from you !!!!Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
50. What is a keyword? 50Keyword is any word on a webpageKeyword is a significant terms that identify the information described in an online search tool.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
51. KEYWORDS – 51 THE ESSENCE OF THE SEARCH The most difficult – and fundamental – aspect of a search are the keywords used in your query.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
52. ‫3- البحث باستخدام الكلمات الدالة‬ ‫‪Keywords 52Searching‬‬ ‫‪ ‬وهي الطريقة االكثر شيوعا‬ ‫‪ ‬تترك للباحث حرية اختيار ما يراه من كلمات و مفاهيم تعبر عن افكاره‬ ‫‪ ‬تترك للباحث أيضا حرية استدعاء نوعيات محددة من المعلومات‬ ‫‪ ‬هي الطريقة التي تفهمها كافة محركات البحث‬ ‫‪ ‬فهي الخطوة االولي للبحث في الفهارس‬‫‪ ‬و الخطوة االولي و الثانية و .... في البحث في قواعد البيانات في الشبكة‬ ‫العميقة‬‫‪ ‬وهي خطوة اساسية للمواقع التي تقدم خدمة البحث باستخدام المفردات‬ ‫اللغوية المحكمة او الواصفات‬ ‫‪Controlled Vocabulary Descriptors‬‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
53. 53Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
54. Two Big Mistakes 54# 1- Using only 1.5 Keywords# 2- Using poorly formulated search query Result = You will spend endless hours looking at useless documents that do not contain the information you want.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
55. !!! ‫5.1 كلمة في المتوسط‬ ‫فقط‬ 55Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
56. Length of query and searching success rate 56 Some authors have proven that there appears to be a link between query length and searching success It is claimed that single-word queries can have a success rate of 30.3%, while two or more word queries could be as high as 42.3%Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
57. 57‫مراحل البحث الفعال باستخدام‬ ‫الكلمات الدالة‬ Steps of Effective Search by KeyWordsDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
58. ‫تمهيد و تهيئة قبل السير في خطوات عملية البحث‬ ‫85‬ ‫‪ ‬استعد و هيئ نفسك للقيام باألمور التالية:‬ ‫1. وضع تصور أو خطة مصغرة لما سوف تقوم به في عملية البحث‬ ‫2. القيام بعملية عصف الذهن و االعتماد علي التفكير االنتقادي‬ ‫3. كتابة و مراجعة طلب البحث ورقيا قبل التوجه الي الكمبيوتر‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
59. ‫متطلبات البحث الفعال‬ ‫95‬ ‫‪Keywords‬‬ ‫1. المهارة في ايجاد و انتقاء الكلمات الدالة‬ ‫مهارات فرعية‬ ‫1- التعرف علي اكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة‬ ‫2- التعرف علي كل الكلمات التي تغطي مختلف جوانب الموضوع‬ ‫3- انتقاء مجموعة الكلمات التي تتسم بالخصوصية لذات الموضوع‬ ‫2 : مهارات صياغة الطلب البحثي ‪Search Query‬‬ ‫مهارات فرعية‬ ‫الترتيب و الربط المنطقي وتوسيع أو تضييق نطاق البحث‬ ‫ثالثا: البناء علي ما تجده و اعادة البحث ‪Snowballing‬‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
60. SKILL ‫طريقة‬ 60Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
61. ‫طريقة إريك للبحث‬ 61Getting Started - Search ERIC Using ERIC Descriptors Describe the topic in your own words. Divide the topic into major concepts. Use the Thesaurus to locate the appropriate Descriptors (subject headings) for each concept of the topic. Add the Descriptor(s) to your search. If youd like to take a shortcut, you might try simply doing a keyword search, retrieving a record that looks relevant to your topic, and then examining the Descriptors. You can even click on one of the Descriptors to start a new search.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
62. ‫المرحلة االولي‬ ‫التعرف علي موضوع البحث و استجالء كافة جوانبه و تحديد عناصره‬ ‫26‬ ‫المرحلة الثانية‬ ‫توليد اكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة المرتبطة بعناصر الموضوع‬ ‫ثم انتقاء الكلمات التي تتسم بالشمول و الخصوصية‬ ‫المرحلة الثالثة‬ ‫صياغة الطلب البحثي و الربط المنطقي للكلمات الدالة و المراجعة وتنفيذ البحث‬ ‫المرحلة الرابعة‬ ‫مرحلة التقويم‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
63. ‫تسلسل خطوات عملية البحث‬ ‫36‬ ‫1- التعرف علي موضوع البحث ومجاله او نطاقه ‪Scope - Topic‬‬ ‫‪‬‬ ‫2- تحليل الموضوع الواحد الي عدة عناصر مستقلة ‪Concepts‬‬ ‫‪‬‬ ‫3- استجالء الجوانب االخري الممكنة للموضوع او عناصره من أجل‬ ‫‪‬‬ ‫4- التعرف علي اكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة لعناصر الموضوع ( القائمة‬ ‫‪‬‬ ‫األولي)‬‫5- وباستخدام عصف الذهن و التفكير االنتقادي اختر من القائمة االولي الكلمات‬ ‫‪‬‬ ‫المفتاحية التي تتسم بالشمول و التخصيص ( القائمة الثانية )‬ ‫6- قم بربط الكلمات و صغ الطلب البحثي و اكتبه علي الورق وقم بمراجعته‬ ‫‪‬‬ ‫7- اكتب الطلب البحثي في صندوق البحث بالكمبيوتر ..... ثم ابحث‬ ‫‪‬‬ ‫8- التقويم :تصفح النتيجة في الصفحة االولي او الصفحات الثالث االولي‬ ‫‪‬‬ ‫‪ ‬هل وصلت لنتيجة مرضية ( 001%) .. توقف.‬ ‫‪ ‬النتيجة غير مرضية ..ال تذهب الي تصفح بقية نتائج البحث ..‬ ‫‪ ‬اعد الخطوات 3 - 8 و ابني علي ما تحققه من نتائج‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
64. ‫مهارة ايجاد أكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة‬ ‫46‬ ‫‪ ‬هناك عالقة طرديه بين عدد الكلمات المستخدمة في مربع البحث و دقة‬ ‫الوصول للمعلومات المطلوبة ذات العالقة‬ ‫‪ ‬وهناك عالقة عكسية بين عدد الكلمات المفتاحية و عدد المواقع المستدعاة‬ ‫‪‬كلمات مفتاحية قليلة = نتائج بحث كثيرة و غير دقيقة‬ ‫‪‬كلمات مفتاحية كثبرة = نتائج قليلة و مقاربة للدقة‬ ‫‪‬ولذلك فإيجاد اكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة ثم انتقاء البعض‬ ‫منها مما يتسم بالقوة و الوضوح و الدقة و النوعية ... هو‬ ‫اساس البحث الفعال‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
65. ‫مهارة ايجاد أكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة‬ ‫56‬ ‫لذا فإن إيجاد اكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة ثم‬ ‫انتقاء البعض منها مما يتسم بالقوة و الوضوح و‬ ‫الدقة و النوعية ... هو اساس البحث الفعال‬ ‫ولكن .... كيف ذلك ؟‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
66. ‫مهارة ايجاد أكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة‬ ‫66‬ ‫ولكن .... كيف ذلك ؟‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
67. ‫مهارة ايجاد أكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة‬ 67 ‫تدريب و مناقشة‬ ‫كيف تبحث عن الموضوعات اآلتية وما هي الكلمات الدالة لكل‬ ‫موضوع ؟‬ Smoking Among Youth. Organ Transplantation. Impact of television advertising on children. Genetically Modified food [[[[[[[[[[[ Discussion ]]]]]]]]]Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
68. ‫مهارة ايجاد أكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة‬ ‫86‬ ‫س1. هل من االفضل االلتزام بما جاء في االمثلة من‬ ‫مفاهيم محددة و محاولة إيجاد أكبر عدد ممكن من‬ ‫الكلمات الدالة ؟ ( 6 كلمات مثال )‬ ‫س2. ام التوسع في المجال و اضافة مفاهيم اخري‬ ‫ثم ايجاد أكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة ؟‬ ‫( 6 كلمات مثال )‬ ‫ما هو الخيار الذي يستجلب العدد االكبر من المواقع؟‬ ‫ما هو الخيار الذي يستجلب المواقع ذات الصلة ؟‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
69. ‫مهارة ايجاد أكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة‬ ‫96‬ ‫هل يمكن التوسع في المفاهيم و اضافة جوانب اخري‬ ‫للموضوع‬‫.‪ Smoking Among Youth‬‬‫.‪ Organ Transplantation‬‬‫‪ Impact of television advertising on‬‬ ‫.‪children‬‬‫ما هي الجوانب و المفاهيم الجديدة الممكن اضافتها ؟ ‪‬‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
70. ‫مهارة ايجاد أكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة‬ ‫07‬ ‫كيف يمكن التوسع في المفاهيم و اضافة جوانب اخري‬ ‫للموضوع ؟‬ ‫1. كما يفعل المحقق في واقعة معينة‬ ‫2. عصف الذهن و تفكير انتقادي‬ ‫كــــــــيف !!!‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
71. ‫طرق التوسع في الحصول علي عدد اكبر من الكلمات الدالة‬ ‫17‬ ‫استجالء الجوانب االخرى الممكنة للموضوع و عناصره‬ ‫بداية عصف الذهن – أهم خطوات البحث‬ ‫و كيف يتم ذلك ؟‬ ‫‪ ‬ما هو الهدف؟‬ ‫طريقة المحقق‬ ‫,‪• What, Who, Where, When‬‬ ‫‪Investigator‬‬ ‫‪Why, How‬‬ ‫طريقة عصف الذهن‬ ‫‪• Possible Aspects and‬‬ ‫‪Related Ideas‬‬ ‫‪Brainstorming‬‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
72. ‫مهارة ايجاد أكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة‬ ‫27‬ ‫أوال: طريقة المحقق‬ ‫من ؟ متي؟ أين؟ ماذا ؟ لماذا؟ كيف؟‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
73.  Are all perspectives to be considered? For example, philosophical, political, 73 psychological, etc. Why , How , What If the study involves people, what age group, gender and place of origin are to be included? Who Are Does the research cover a particular time period? When Does the study cover a specific geographical area? Where all dates of publication to be included? When Is the research going to cover publications from other countries? WhereDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
74. ‫مهارة ايجاد أكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة‬ ‫47‬ ‫ثانيا : طريقة‬ ‫عصف الذهن و التفكير األنتقادي‬ ‫للتوسع في المفاهيم و اضافة جوانب اخري‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
75. The impact of television advertising on children Boundaries ‫حدود البحث‬ 75Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
76. The impact of television advertising on children 76Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
77. 77Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
78. Central Task For Searching 78 One of the bigger mistakes you can make in preparing a query is not providing enough keywords  On average, most users submit 1.5 keywords per query. This number is insufficient to accurately find the information you are seeking.  Thus, a central task in query formulation is for you to identify a sufficient number of appropriate keywords.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
79. Effective Number of Key Words 79 Normal range from 3 to 8 words Use 6 to 8 keywords per query 1.5 can work 150 words can / can not work ? .........‫مناقشة‬ Plg )‫(قك‬Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
80. ‫مهارة ايجاد أكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة‬ 80 ‫اشتقاقات الكلمة‬ City, cities Epidemiology, epidemiological, epidemiologic ‫اختالف الكلمة االنجليزية و االمريكية‬ in British English analyse, catalyse, hydrolyse, and paralyse, but in American English analyze, catalyze, hydrolyze, and paralyze. ‫حروف اختصار الكلمة‬ TQM, KSA ‫كلمات نوعية تقنية فنية – اصطالحية‬Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
81. ‫مهارة ايجاد أكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة‬ ‫18‬ ‫1. مرادفات الكلمة‬ ‫2. اشتقاقات الكلمة‬ ‫3. اختالف الكلمة االنجليزية و‬ ‫االمريكية‬ ‫4. حروف اختصار الكلمة‬ ‫5. مصطلحات‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
82. 82Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
83. ‫ مرادفات الكلمة‬Thesauruses 83Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
84. Thesauruses – Online 84Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
85. Thesauruses- offline, MS-Word 85Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
86. Word Root Variants 86 One of the first mistakes in query formulation is not using word root variants sufficiently.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
87. Truncations 87This allows you to search all the variants of a word by putting a * after its stem. It can be useful in dealing with verbal forms of nouns e.g. analys* for analyse/analysis, but take care that you don’t select a root which also applies to many other wordsDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
88. City Cities Cit*...... ‫احذر‬ 88Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
89. ‫مهارة ايجاد أكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة‬ ‫98‬ ‫1. مرادفات الكلمة‬ ‫2. اشتقاقات الكلمة‬‫اختالف الكلمة االنجليزية و االمريكية‬ ‫3.‬ ‫4. حروف اختصار الكلمة‬ ‫5. مصطلحات‬ ‫هل هناك كلمات فعالة و اخري غير فعالة ؟‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
90. ‫القائمة الثانية – الكلمات الفعالة‬ ‫09‬ ‫استبعد الكلمات غير الفعالة‬ ‫‪ ‬كلمات التوقف ‪Stop Words‬‬ ‫‪ ‬كلمات المستوي العام ‪Wrong Level‬‬ ‫‪ ‬الكلمات التي تعبر عن الصفة و الحال و االفعال‬ ‫‪Avoid verbs, actions, modifiers ‬‬ ‫اختر الكلمات الفعالة‬ ‫‪ ‬االسماء و االشياء ‪Nouns and Objects‬‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
91. ‫اسماء و أشياء‬ 91 Most users submit 1.5 keywords per search, which is not enough for an effective query - the recommended maximum is 6 to 8 carefully chosen words, preferably nouns and objects. Avoid verbs, and use modifiers only when they help to define your object more preciselyDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
92. ‫كلمات الوقوف‬ 92 StopwordsDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
93. Exclude… Don’t Use ……. Stop Words 93 Stop words are words that many search engines DONT stop for when searching texts and titles on the web. In fact, in order to cut down on response time, these engines routinely ignore stop words, i.e., small and common words, such as parts of speech (adverbs, conjunctions, prepositions, or forms of "to be"). Examples include: a, about, an, and, are, as, at, be, by, from, how, i, in, is, it, of, on, or, that, the, this, to, we, what, when, where, which, with, etc.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
94. ‫مثال تطبيقي‬ 94 Jan is an office worker in downtown Minneapolis. While on lunch break one fine Spring day, Jan’s eye is caught by a flash in the sky above. Jan sees a bird about the size of a crow diving at high speed and catching in mid-air what appears to be a pigeon. The bird then swoops out of sight. Jan is captivated by the mostly gray and white bird, with the crooked black and yellow beak. Jan has never seen this bird before, and wonders what it is doing in the city. That night, Jan decides to find out more on the Internet about this mystery bird.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
95. ‫اسلوب المحقق‬ 95 WHO / WHAT? – gray and white bird, about the size of a crow; yellow and black beak WHERE? – downtown office buildings in the City of Minneapolis WHEN? – daylight in the Spring HOW? – fast flyer, hunting pigeons (?) as prey WHY? – hunting bird; why never seen before? blown off course? is it migrating?Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
96. Stop Words 96 Stopwords are words that, if indexed, could potentially return every document in the database if the word was used in a search statement..Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
97. Stop Words 97Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
98. Stop Words 98 These common words are referred to as “stoplist” words: they are essential to the connecting tissue in language, but they are filler in any search request. All search engines ignore them because they have minimal information value and are found commonly in all language. Search services may include on the order of 600 of these common words in their “stoplists”; if you use them in a query they are ignored. Therefore, you should ignore them as well.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
99. ‫تخلص من كلمات الوقوف‬ 99 Jan is an office worker in downtown Minneapolis. While on lunch break one fine Spring day, Jan’s eye is caught by a flash in the sky above. Jan sees a bird about the size of a crow diving at high speed and catching in mid-air what appears to be a pigeon. The bird then swoops out of sight. Jan is captivated by the mostly gray and white bird, with the crooked black and yellow beak. Jan has never seen this bird before, and wonders what it is doing in the city. That night, Jan decides to find out more on the Internet about this mystery birdDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
100. ‫طرق التوسع في الحصول علي عدد اكبر من الكلمات الدالة‬ ‫001‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
101. ‫أنواع و اقسام الكلمات‬ 101Objects/nouns,Actions/verbsModifiers/qualifiers (adjectives).Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
102. 102Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
103. ‫قاعدة عامة‬103 As a general rule, try to avoid using action terms and mostly try to avoid using modifiers in your queries.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
104. Focus on Nouns and Objects 104  Almost without exception, the central keywords in your queries will be nouns.  Though sometimes adverbs and adjectives can help refine your search, the key pivot point is a noun, or series of nouns. Why is this?Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
105. Focus on Nouns and Objects 105 The most precise terms we have in language are for tangible, concrete “things” or objects. Actions and modifiers are very diverse, easily substitutable, and generally not universally applied in any given description. :Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
106. Focus on Nouns and Objects 106 For, example, take the concept of “fast”. A thesaurus will give 75 or more different words for fast.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
107. Fast ‫مرادفات لكلمة‬ 107Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
108. ‫استبعد كلمات المستوي العام‬ 108 Redundant TermsDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
109. Finding the Right Level 109 Hand - Finger -Nail Chemicals – Gases- CO2 ‫الرياض – مدينة – المنطقة الشرقية‬Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
110. 110Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
111. ‫مستوي اعلي و ادني‬ 111Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
112. ‫استبعد كلمات المستوي العام‬ 112 Finding the right level may involve your personal knowledge and experience, doing a preliminary search or consulting other references.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
113. Query Term Refinements: technical terms 113 Finding the “right” terms or phrases in formulating a query can be quite tricky. There are sometimes technical terms or terms of art in a given domain that us, as lay people, may not be aware of. For example, a concern over “bone loss” or “calcium deficiency” may result in documents that more precisely define the condition as osteoporesis.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
114. PITFALLS TO AVOID Avoid Misspellings 114Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
115. PITFALLS TO AVOID: Alternate Spellings 115 There are perhaps 50 countries around the world whose English is traditional, and not based on usage and spelling in the United States. As a searcher, you should be aware that many common terms – colour/color, organise/organize, behaviour/behavior – may differ in spelling between these two forms. If you suspect that a keyword in your queries may have alternate spellings, we advise you to treat these alternates in the same way you handle synonyms: list both forms in an OR Boolean expression.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
116. 116Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
117. 117 The Central Role of Your Queries Your ability to find the information you seek on the Internet is a function of how precise your queries are and how effectively you use search services. Poor queries return poor results; good queries return great results Query: A search request. A combination of words and symbols that define the information that the user is seekingDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
118. Building Blocks – Boolean Logic/Connectors 118Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
119. Boolean’s Connectors/ Logics 119Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
120. 120Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
121. 121Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
122. 122Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
123. 123Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
124. 124Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
125. 125Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
126. 126Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
127. 127Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
128. 128Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
129. ‫ترتيب الكلمات الدالة ... هل يؤثر ذلك في عملية البحث‬ ‫921‬ ‫‪ ‬هل ترتيب الكلمات في الطلب البحثي لها تأثير علي النتائج المستدعاة ؟‬ ‫‪ ‬تفاعل الطعام مع االدوية‬ ‫‪ ‬تفاعل االدوية مع الطعام‬ ‫‪ ‬االدوية و تفاعالتها مع الطعام‬ ‫‪ ‬االدوية و الطعام و تفاعالتها‬ ‫؟‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
130. Arrangement / Sequence of Keywords 130 ‫اريد معرفة معلومات عن نقل االعضاء‬ Organs Transplantation ??? ……..Liver ……..Ethics ethics in transplantation of liverDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
131. 131Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
132. 132Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
133. 133Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
134. 134Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
135. 135Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
136. 136Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
137. 137Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
138. 138Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
139. 139Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
140. islam AND ( ethics OR moral) AND ( liver OR hepatic) AND transplant* AND (donor OR donation) 140Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
141. ‫البحث المحدد‬ 141Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
142. Anatomy of a URL 142 Anatomy of a URL Every file on the Internet, no matter what its protocol, has a unique URL. Each URL points to a specific file located in a specific directory on the host machine. This is the format of a URL: protocol://host/path/filename For example, this is a URL from the site of the U.S. Senate of a live video stream sent by a camera pointed at the U.S. Capitol: http://www.senate.gov/general/capcam.htm This URL is typical of addresses hosted in domains in the United States. The structure of this URL is shown below. Protocol: http Host computer name: www Second-level domain name: senate Top-level domain name: gov Directory name: general File name: capcam.htmDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
143. ‫البحث المحدد‬ 143 TITLE SEARCHING Searching for a keyword in the title field, rather than as a keyword alone, will very likely produce more relevant responses. title: "web search tutorial"Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
144. DOMAIN SEARCHING 144 If you are seeking information from a particular kind of site, you may choose to limit your field search to one of the current top level domains edu -- educational site com -- commercial business site gov -- U.S. governmental/non-military site mil -- U.S. military sites and agencies net -- networks, internet service providers, organizations org -- U.S. non-profit organizations and othersDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
145. DOMAIN SEARCHING ‫البحث المحدد‬ 145 EXAMPLE: domain:edu AND "On the Origin of Species" AND DarwinDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
146. ‫البحث المحدد‬ 146 HOST (OR SITE) SEARCHING If you are seeking information that resides on a specific computer or server, you can narrow your search with a "host" or "site" query. EXAMPLE: host:www.sc.eduDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
147. ‫البحث المحدد‬ 147 URL SEARCHING If you are seeking a specific file, and that files name is part of the host sites URL, you may find it more quickly by choosing a URL search. EXAMPLE: url:bck2skolDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
148. ‫البحث المحدد‬ 148 LINK SEARCHING If you have a web page and would like to know who is linking to it, or if you would like to see who is linking to a particular page of interest, you may choose a LINK search. EXAMPLE: link:www.sc.edu/beau fort/Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
149. ‫البحث المحدد‬ 149 IMAGE SEARCHING If you want to find a particular image on the web, you may choose an IMAGE search. You will need to specify the image by name, which works well if the name is part of the image file name. If not, you may miss that particular image altogether. EXAMPLE: IMAGE:bones.gifDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
150. Principles of KeyWord Selection 150Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
151. 151Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
152. ‫نصائح‬1. Use the plus (+) and minus (-) signs in front of words to 152 force their inclusion and/or exclusion in searches.2. Use double quotation marks (" ") around phrases to ensure they are searched exactly as is, with the words side by side in the same order.3. Put your most important keywords first in the string.4. Type keywords and phrases in lower case to find both lower and upper case versions. Typing capital letters will usually return only an exact5. Use truncation (or stemming) and wildcards (e.g., *) to look for variations in spelling and word form.6. Combine phrases with keywords, using the double quotes and the plus (+) and/or minus (-) signs.7. dont use known stop words in your search statement.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
153. ‫نصائح‬ 153Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
154. Optimum Size of Query 154 Avoid the 1.5 keyword trap for your queries and be more expansive, but Limit the key concepts (e.g., Boolean expressions) to three or fewer; under rare occasions this guideline can increase to four Keep the actual terms in your queries to no more than six to eight.Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
155. ‫نصائح‬ 155 Add another concept with AND logic Use vocabulary that is specific to your topic, e.g., "Honda" rather than "cars" Narrow your search to various fields, for example, words in the title, date, site, etc., easy to do on an advanced search page Use the Boolean NOT to keep out pages containing words you dont wantDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
156. ‫نصائح‬ 156 If your search results look too narrow or limited for what you want, try these techniques: Drop off the least important concept(s) to broaden your subject Use more general vocabulary Add alternate terms or spellings for individual concepts and connect with the Boolean OR Dont use field searchingDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
157. ‫تدريبات‬ 157 What motivates adult learners taking online courses? What are the two species of elephants? From what place did the Ebola virus get its name? Who invented the paper clip? What country had the largest recorded earthquake? I want to find information on popular methods of losing weight. What are the characteristics to look for when purchasing a diamond? When do the Monarch butterflies migrate?Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
158. ‫تدريبات‬ 158Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
159. ‫تدريبات‬ 159Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
160. ‫تدريبات‬ 160Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
161. ‫تدريبات‬ 161Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
162. ‫تذكر :................تسلسل خطوات عملية البحث‬ ‫261‬ ‫1- التعرف علي موضوع البحث ومجاله او نطاقه ‪Scope - Topic‬‬ ‫‪‬‬ ‫2- تحليل الموضوع الواحد الي عدة عناصر مستقلة ‪Concepts‬‬ ‫‪‬‬ ‫3- استجالء الجوانب االخري الممكنة للموضوع او عناصره من أجل‬ ‫‪‬‬ ‫4- التعرف علي اكبر عدد ممكن من الكلمات الدالة لعناصر الموضوع ( القائمة‬ ‫‪‬‬ ‫األولي)‬‫5- وباستخدام عصف الذهن و التفكير االنتقادي اختر من القائمة االولي الكلمات‬ ‫‪‬‬ ‫المفتاحية التي تتسم بالشمول و التخصيص ( القائمة الثانية )‬ ‫6- قم بربط الكلمات و صغ الطلب البحثي و اكتبه علي الورق وقم بمراجعته‬ ‫‪‬‬ ‫7- اكتب الطلب البحثي في صندوق البحث بالكمبيوتر ..... ثم ابحث‬ ‫‪‬‬ ‫8- التقويم :تصفح النتيجة في الصفحة االولي او الصفحات الثالث االولي‬ ‫‪‬‬ ‫‪ ‬هل وصلت لنتيجة مرضية ( 001%) .. توقف.‬ ‫‪ ‬النتيجة غير مرضية ..ال تذهب الي تصفح بقية نتائج البحث ..‬ ‫‪ ‬اعد الخطوات 3 - 8 و ابني علي ما تحققه من نتائج‬‫] ‪Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat‬‬
163. Be Patient 163 A successful Internet search can take several tries. But remember: its estimated that there are more than 1000 000 000 documents online - with no master system for organizing this information! No wonder effective searches take knowhow, patience and creativity. : ‫البحث الفعال يحتاج الي‬ ‫الصبر و العلم و التفكير االبتكاري‬Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
164. Literature Cited ‫المصادر‬ 164 http://www.fundraisingresearch.info/USERIMA GES/searchenginetutorial.pdf http://www.internettutorials.net/ www.lib.umd.edu/UES/engl101/exercises.html http://www.library.uq.edu.au/schools/Developi ngASearchStrategy.pdf www.library.dmu.ac.uk http://www.sc.edu/beaufort/library/pages/bone s/bones.shtmlDr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
165. ‫شكرا‬ 165 Thank You Dr.Ahmed-Refat AG Refat 03/2012Dr. Ahmed-Refat [ SlideShare.net/AhmedRefat ]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://facebook.forumarabia.com
 
الكلمات الدالة‬
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى العلومات الشخصية /لاضافة الصور والمعلومات الى google والانترنت :: المنتدى الرياضي-
انتقل الى: